De toekomst van ons wegennet...

Niet goed bezig Toch wordt er al wel het nodige gedaan om schoner vervoer te promoten, de doorstroming op de wegen te verbeteren en het reizen met het openbaar vervoer te stimuleren. Tegelijkertijd zien we dat de veel te laat geïntroduceerde Hoge Snelheidstrein (HSL) de NS in 2010 een verlies bezorgde van 106 miljoen euro en ter discussie staat. En dat bij de Betuwelijn met kortingen wordt gewerkt om goederentreinen vol te krijgen. Wellicht is het een kwestie van wennen, stimuleren en tijd om die treinen wel renderend te krijgen. Ook opmerkelijk is Schiphol. Onze nationale luchthaven is prima bereikbaar met het openbaar vervoer. Maar aan vakantiegangers verdient Schiphol blijkbaar niet genoeg. Daardoor wil het meer nadruk leggen op zakenreizen en vakantiegangers en goedkope luchtvaartmaatschappijen vanaf andere luchthavens laten vertrekken. Die zijn alleen goed bereikbaar per auto. Met als resultaat méér reiskilometers, meer belasting van het milieu en een fout signaal naar consumenten. Als je enerzijds het openbaar vervoer wilt stimuleren en anderzijds mensen feitelijk onnodige kilometers laat maken omdat een luchthaven meer geld ruikt, ben je niet goed bezig, toch? HOpelijk kan de staat als groot aandeelhouder dit tegenhouden. Eén miljoen huizen en auto’s erbij Over de vraag of we de komende decennia nog zullen kunnen rijden en reizen, en hóe, wordt intussen door wetenschappers en instituten zeker wel serieus nagedacht. Zo organiseerde het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid, een instituut binnen het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, vorig jaar een studiedag die interessante informatie opleverde. In 2030 heeft ons land 17,3 miljoen inwoners en het aantal (veelal kleine) huishoudens neemt met 800.000 toe tot 8.1 miljoen. Om die te kunnen laten wonen is er een miljoen (!) nieuwe huizen nodig en dat leidt bij onveranderd beleid vrijwel automatisch ook tot een miljoen extra auto’s! Het aantal 65-plussers is dan bijna een kwart van de bevolking. Zij zullen langer doorwerken. Al die mensen moeten naar hun werk reizen. Thuis werken wordt wel gestimuleerd, maar het aantal thuiswerkers is nog niet heel groot. Uit het recente ‘Het Nationale Automobilisten Onderzoek’ van de organisatie Eileen IS DIT STRAKS ONS PERSOONLIJK VERVOER? MEER DEELAUTO’S KAN EEN OPLOSSING ZIJN • april/mei 2011 21 De toekomst van ons wegennet...

De toekomst van ons wegennet...

Scoor meer met een online winkel in uw uitgaves. Velen gingen u voor en publiceerden artikelen online.

Plannen voor de toekomst Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication