1955 - 1970 1970 - 1985 1985 - 2000 2000 - 2015 generatie X/ verloren generatie pragmatische generatie generatie Y/screenagers/ generatie Einstein generatie Z/ heldere generatie De pragmatische generatie houdt van uitdagend werk waarin veel geleerd kan worden en niet van saaie cursussen met weinig direct praktisch leerrendement. ‘Pragmatisten’ zijn kinderen van de protestgeneratie. Hun ouders gaven hen veel ruimte en goede raad: ‘Zorg dat je jezelf goed kunt redden, dat je een diploma haalt, leuk werk vindt en een leuk leven leidt’. Maar als ze deze raad opvolgen, komt er vaak een andere aap uit de mouw: hebben zij net besloten met de kinderen op vakantie naar Thailand te gaan, komen de protestouders om de hoek met: kan dat wel, zou je niet liever eerst een nieuwe auto kopen? Het lijken vooral opmerkingen die gaan over het oppoetsen van de buitenkant. Terwijl de pragmatisten veel aandacht willen schenken aan de binnenkant, aan de eigen ontwikkeling, aan leuk leven en leuk werken.” Generatie Y: de grenzeloze generatie – geboren tussen 1985-2000 “Generatie Y vormt tussen 2000 en 2015 de nieuwe generatie junioren. Vanaf 2008 kwamen de eerste lichtingen van deze generatie het bedrijfsen organisatieleven binnenstappen. Nooit kreeg een jonge generatie zoveel aandacht. Met aanduidingen als ‘screenagers’, ‘generatie Einstein’ en vooral de ‘grenzeloze generatie’ werden de Y’ers duidelijk neergezet. Zij willen vooral zichzelf kunnen zijn en lijken zich niet veel aan te trekken van wat gebruikelijk is en van bestaande hiërarchie. Zij houden van een vriendschappelijke werksfeer en persoonlijke en positieve feedback. Een generatie die ook erg handig is met de sociale media. De screenagers zijn intuïtief en spontaan. Een open sfeer, wederzijds respect en toegankelijke collega’s zijn voor hen bijzonder belangrijk. Zij werken graag in teamverband, waarin diverse krachten gebundeld kunnen worden en waarin van elkaar geleerd kan worden. Zij staan voor van alles open, maar wat ze doen moet wel zinvol zijn. Als iets niet lukt, vinden zij het geen probleem hun geluk op een totaal ander terrein te beproeven. Zij houden van het uitwisselen van ideeën, vooral om ‘bevestigd’ te krijgen dat zij op sommige gebieden slimmer zijn. Doordat zij veel tegelijk verwerken en in verschillende netwerken zitten, zijn ze vaak chaotisch. Hoewel niet onder de indruk van hiërarchieën, waarderen zij authentiek leiderschap. Maar uiteindelijk leiden ze vooral zichzelf. Zij hebben daarbij wel behoefte aan voortdurende feedback. Deze generatie doorbreekt vol overgave de heersende hokjesgeest en hinderlijke grenzen. Vandaar ook de aanduiding grenzeloze generatie. Veel HRM-professionals willen graag meer weten over de Y’ers, omdat zij merkten dat de gebruikelijke wervings- en trainingsprogramma’s bij deze generatie onvoldoende effectief waren. Y’ers laten zich maar moeilijk binden. Zij toetsen geregeld hun expertise en marktwaarde door op zoek te gaan naar een nieuwe uitdaging: een betere of beter betaalde baan. Zij worden daarom ook wel jobhoppers genoemd.” Generatie Z: de heldere generatie (voorlopige benaming) – geboren tussen 2000-2015 “Van deze jongste generatie weten we nog niet veel, want die moet Fotograaf: Jorrit Timmermans Aart Bontekonings nieuwste boek Generatie Werk in Uitvoering verschijnt in januari 2012 bij Mediawerf, Amsterdam. In zijn vorige boek Het Generatieraadsel, ontdek de kracht van generaties, (2010), Mediawerf, Amsterdam, vatte hij de uitkomsten van vijftien jaar generatieonderzoek samen. 40 • december 2011/januari 2012 voor een deel zelfs nog geboren worden. Wat ik weet is gebaseerd op onderzoek naar hun ouders, die voor het overgrote deel behoren tot de pragmatische generatie. Interessant hier is dat deze nieuwe generatie ouders hun kinderen weer anders opvoedt dan de vorige generaties en daarmee een bijdrage levert aan de vorming van de jeugdige generatie Z. Voor de duidelijkheid: een generatie vormt zichzelf, maar omstandigheden zoals opvoeding en onderwijs kunnen dit proces bevorderen of belemmeren. Een ander belangrijk gegeven binnen een generatie is wat zich vormt in de interactie met leeftijdsgenoten. Op basis van voorlopig onderzoek krijgen ze van mij meerdere aanduidingen: ‘digigeneratie’, ‘Y2-generatie’ (ze zijn net als generatie Y niet in één woord te vatten) en ‘heldere generatie’. Wat opvalt in interviews met ouders is dat deze nieuwe generatie al heel vroeg in de weer is met allerlei soorten sociale media en digitale informatie. Ze hebben zelf al een laptop, computer en een smartphone, of lenen die van hun ouders en leren er spelenderwijs mee omgaan. Doen zij iets niet goed, dan zien zij dat direct op het beeldscherm. Zij krijgen dus voortdurend feedback en vinden zo hun weg, beter en sneller dan hun ouders. Dat geeft hen veel zelfvertrouwen. Zij lijken helder en breed waar te nemen: er ontgaat hen weinig en alle informatie verwerken ze razendsnel. Interessant is de behoefte aan helderheid en duidelijkheid, die zij zelf ook creëren: ‘Pappa, ben je boos?’, vragen ze dan bijvoorbeeld en als pappa niet reageert gaan ze net zo lang door tot duidelijk is wat er speelt. Als de Z-generatie iets wil weten, het meteen (digitaal) opgezocht of de vraag wordt heel direct gesteld. Met de verwachting van een snel antwoord. Ook ruzie met vriendjes lijken ze direct op te willen lossen, alsof ze steeds snel willen terugkeren naar een heldere, niet door conflict gehinderde geest.” • Van babyboomers tot generatie Z
Pagina 37Heeft u een uitgave, digi brochure of digitale onderzoeksrapporten? Gebruik Online Touch: krant online bladerbaar uitgeven.
Persoonlijke ontwikkeling Lees publicatie 10Home