Veranderen doet pijn: bij organisaties, bij medewerkers. Niet veranderen lijkt simpeler, maar de prijs kan hoog zijn: ontevredenheid over je carrière, een onderneming waarvan het bestaansrecht verdwijnt. Bianca van der Zeeuw en Maaike Thiecke van S-TM leren organisaties en mensen veranderen makkelijker te maken. “Dat is een stuk eenvoudiger als men veranderen niet als incident ziet, maar als een manier van leven.” Tekst: Martijn Kregting O rganisatieveranderingen zijn lastig. Of het nu gaat om een nieuw softwaresysteem, om de gevolgen van een fusie, een overname of een ontslagronde, een nieuwe bedrijfsfilosofie of het invoeren van Het Nieuwe Werken. Hoe hard er ook wordt gewerkt aan succesvol veranderen, uiteindelijk mislukt 70 tot 75 procent van alle veranderingen deels of geheel. “Een bekend gedragsexperiment is dat bij een organisatie het printpapier anders in de printlade gelegd moest worden”, vertelt Maaike Thiecke van adviesbureau S-TM. “Het kostte drie maanden voordat dit bij 80 procent goed ging. Als zo’n minimale verandering al zoveel tijd en moeite kost, kun je wel nagaan hoe dat bij grotere veranderingen is.” Een organisatieverandering betekent voor elke laag in de organisatie andere vraagstukken. Bij de top gaat het om de vraag: wat moet er veranderd worden en hoe? Voor het kader gaat het erom hoe men de verandering voor elkaar krijgt. Voor de medewerkers gaat het vooral om de vraag: hoe gaan we met deze verandering om? Het maakt • september/oktober 2012 43 51 Pagina 42

Pagina 44

Heeft u een onderwijs magazine, digitaalbladeren of web presentaties? Gebruik Online Touch: presentatie naar een online publicatie omzetten.

Hoe trekken we de economie weer vlot: met verandering of verbetering? Lees publicatie 11Home


You need flash player to view this online publication