POSITIEVE PSYCHOLOGIE OP DE WERKVLOER HET BELANG VAN BEVLOGENHEID Elke organisatie is gebaat bij bevlogen werknemers. Bevlogenheid is een term die binnen de bedrijfsfilosofie dan ook steeds vaker terugkomt. Maar wanneer is iemand bevlogen, en waarom zou tevredenheid niet voldoende zijn? Binnen De Unie hebben duurzame inzetbaarheid en persoonlijke groei van werknemers de volledige aandacht. Daarom is er samenwerking aangegaan met arbo-organisatie 365, waarbij de nadruk ligt op de bevlogen werknemer. Prof. dr. Wilmar Schaufeli, werkzaam voor 365/Zin, vertelt wat werknemer en werkgever kunnen doen. Tekst: Sarah Saarberg voorkómen van dat ziekteverzuim. Het ligt opgesloten in de ‘positieve psychologie’ en het is de missie geworden van 365/Zin om bevlogenheid van medewerkers zoveel mogelijk te stimuleren. Uit onderzoek is gebleken dat circa 90 procent van de Nederlandse beroepsbevolking tevreden is over zijn werk, wat boven het Europese gemiddelde ligt. Een mooie score, zou je denken. Maar er schuilt een addertje onder het gras. Slechts 20 procent van de Nederlanders is bevlogen op het werk en dat biedt een heel ander beeld. Tevreden werknemers zijn doorgaans nogal passief en leveren daarom niet direct betere arbeidsprestaties. Het zijn juist de bevlogen werknemers die een bepaalde drive hebben. Tevreden mensen doen hun best, maar wie bevlogen is, doet meer dan dat. Bevlogen mensen gaan ‘the extra mile’. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat bevlogen werknemers 18 procent productiever zijn dan anderen, 27 procent minder verzuimen en 62 procent veiliger werken. Redenen genoeg dus om juist die bevlogenheid in kaart te brengen en ervoor te zorgen dat medewerkers in die staat aan het werk zijn en gaan. Maar hoe? H et is een andere manier van denken voor een traditionele arbodienst: niet focussen op ziekteverzuim, maar juist kijken naar het Floreren Allereerst is het van belang om de term ‘bevlogenheid’ te definiëren. Wilmar Schaufeli: “Een bevlogen werknemer doet werk dat hem past. Als je gezien en gewaardeerd wordt, het gevoel hebt dat je je talenten volledig kunt benutten en dat je je werk leuk en belangrijk vindt, zul je vast en zeker floreren. Dat is goed voor een werknemer, maar natuurlijk ook voor een werkgever. Die wil immers ook graag het beste uit zijn personeel halen.” Het is logisch en bijna voor de hand liggend, maar toch is het minder eenvoudig dan het klinkt. Want hoe wordt iemand een bevlogen werknemer? Volgens Schaufeli is er geen recept voor. “Ik wantrouw altijd van die richtlijnen als ‘5 tips voor een bevlogen werknemer’, want het hangt altijd erg van de persoon, de situatie en het bedrijf af. Een gebrek aan bevlogenheid kan aan van alles liggen. Aan het leiderschap, waarbij de manager bijvoorbeeld te veel gericht is op targets en geen oog heeft voor de menselijke kant. Maar het kunnen ook dingen zijn als conflicten, verschillende opvattingen, onduidelijke taakomschrijvingen of een gebrek aan communicatie binnen een bedrijf of zelfs binnen een afdeling. Het kan aan de werknemer zelf liggen, aan het werk of aan de organisatie. Of aan een combinatie van deze factoren.” ‘Een bevlogen werknemer doet werk dat hem past’ Wie is professor dr. Wilmar Schaufeli? Wilmar Schaufeli deed een opleiding tot klinisch psycholoog en promoveerde op een proefschrift over psychische klachten en werkloosheid aan de RU Groningen. Thans is hij hoogleraar arbeids- en organisatiepsychologie aan de Universiteit Utrecht en combineert hij zijn wetenschappelijk onderzoek met zijn werk als senior adviseur bij 365/Zin. • september/oktober 2012 31 37 Pagina 30
Pagina 32Interactieve digitale relatiemagazine, deze vakblad of mailing is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het naar een online publicatie omzetten van e-reclamefolders.
Hoe trekken we de economie weer vlot: met verandering of verbetering? Lees publicatie 11Home