Jeroen Busscher: “Als ik een e-mail krijg die begint met de vraag of ik iets zou willen doen, dan plaats ik die ongelezen in de map onder ‘Zelfoplossende Problemen’. Van de helft hoor je nooit meer iets. De andere helft schrijf ik terug dat ik het he-le-maal vergeten ben, maar dat ik er direct op terugkom. Ik lees de mail nog steeds niet. Weer hoor je van de helft nooit meer iets. Pas bij de derde e-mail ga ik eens lezen wat eigenlijk de vraag was. Moet je nagaan hoeveel tijd dat oplevert.” Dat mensen hem niet betrouwbaar vinden, vindt hij juist goed. Busscher. “Ze denken: aan die Busscher heb je niks, ik los het zelf wel op. Dan hadden ze dat dus ook meteen kunnen doen voordat ze gingen mailen!” Busscher heeft een fantasierijke stijl van communiceren, waarbij hij van tijgers in bosjes springt naar blauwe energiebolletjes die naast je bed staan, om aan te belanden bij de ondernemerstips waar het eigenlijk om draait. ‘ Als iemand je iets vraagt, geef nooit antwoord. Stel steevast een wedervraag’ Geconditioneerde duiven Centraal in het relaas van Jeroen Busscher staat het conditioneren van duiven door de Amerikaanse wetenschapper Skinner. Busscher: “Skinner leerde duiven dat ze een pirouetje moeten draaien voordat ze van hem lekkere zaadjes kregen. Toen die duiven dachten dat hun ‘werk’ rechtstreeks in verband stond met de beloning die ze kregen, begon Skinner hen willekeurig te voeren. Die duiven raakten daar zo van in de war dat ze twee keer zo hard gingen werken, zonder dat ze daar vaker voor beloond werden.” De moraal achter dit verhaal is dat een ondernemer er rekening mee moet houden dat resultaten soms niets te maken hebben met jouw werk maar gewoon door stom toeval gerealiseerd worden. “Succes heeft te maken met energie besteden aan zaken waar je wel invloed op hebt.” Alleen doen waar je briljant in bent Daarnaast moet je nooit iets doen waar je niet echt briljant in bent, zegt Busscher. Als voorbeeld noemt hij dat hij wel aardig kan typen, maar dat hij er nooit rijk mee zal worden. Daarom is hij gestopt met typen. “Ik gebruik alleen nog maar spraakherkenningsoftware. Dat scheelt me zo al een dag in de week, want ik kan veel sneller praten dan typen. Toen ik nog typte, haalde ik zo’n 2000 woorden op een dag. Nu haal ik het dubbele.” Busscher beaamt dat dit gek klinkt. “Stoppen met typen is ongeveer zoiets als stoppen met tandenpoetsen. Dat kan helemaal niet, zeggen de meeste mensen. Want dat doe ik altijd zo! Mensen willen dingen waaraan ze gewend zijn niet veranderen, net zoals de duiven die pirouetjes blijven draaien.” Korte tips van Busscher: 1 “Nooit je personeel instrueren, dan verzin jij voor ze hoe ze hun werk moeten aanpakken. Laat ze maar zelf nadenken!” 2 “Stop met het motiveren van je personeel. In plaats daarvan moet je ze vragen wat ze nodig hebben om hun werk prettig uit te voeren. Faciliteren dus.” 3 “Als iemand je iets vraagt, geef nooit antwoord. Stel steevast een wedervraag. Het gaat erom dat je mensen zelf gaan zoeken naar oplossingen.” 4 “Geen voorbeeldgedrag vertonen, maar interesse. Vraag eens: hoe doe je dat? Moet je zien hoe iemand dan opleeft. Want als zelfs de baas niet weet hoe jij die klus voor elkaar krijgt, nou, dan kun je echt wat.” 5 “Niet coachen. Je hebt met je werknemers niet de neutrale relatie die nodig is voor goede coaching. Niemand wil altijd maar aan zijn baas vertellen waarom hij zich ergens onprettig bij voelt op het werk.” 6 “Grijp niet in. Heb vertrouwen. Als je in de keuken BOEM hoort, denk je: nou, daar wordt echt gewerkt. Als je rook onder de deur door ziet komen, denk je: tjee, ze doen er echt alles aan. Als je sirenes hoort naderen, denk je: goh, nu halen ze er zelfs externe partijen bij. Maar je doet NOOIT die deur open, want je wilt dat ze het zelf oplossen. Daar heb je ze tenslotte voor ingehuurd. Als de baas gaat meedenken, dan wordt zijn suggestie de norm waar iedereen het algauw mee eens is.” • 36 30 • september/oktober 2012 Pagina 29

Pagina 31

Interactieve digi catalogus, deze nieuwsbrief of tijdschrift is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het van papier naar digitaal converteren van online nieuwsbrieven.

Hoe trekken we de economie weer vlot: met verandering of verbetering? Lees publicatie 11Home


You need flash player to view this online publication