Ouderenbeleid...

kosten voor scholing van (oudere) werknemers moeten kunnen aftrekken. Zo’n regeling is er nog niet. Kort gezegd moet de overheid de druk voelen om die oudere groep aan het werk te houden, ook in de hogere inkomensgroepen. De beste garantie voor pensioen is dat men blijft werken tot de pensioengerechtigde leeftijd. Het gaat er om dat overheid, werknemers en werkgevers het gezamenlijk onaanvaardbaar vinden dat ouderen gedwongen werkloos zijn. Dat vraagt om allerlei maatregelen en dat is onderhevig aan onderhandelingen. De Unie reikt ingrediënten en wensen aan. Je stopt een aantal gedachten in een grote kookpan en probeert daar voor alle partijen wat van te maken.” Kop in het zand “Hoewel de hogere leeftijdsverwachting sneller gaat dan verwacht, zien we de vergrijzing al zeker twintig jaar aankomen. De verantwoordelijken hebben helaas de kop in het zand gestoken en de koppen van degenen met initiatieven voor een oplossing zijn afgehakt. Ook in de zorg zullen de gevolgen van de vergrijzing duidelijk zichtbaar zijn.” De AWBZ is de afgelopen jaren volgens Algra al behoorlijk versoberd en dat proces gaat nog door. “Er zal dan ook een groter beroep gedaan gaan worden op mantelzorg. Nederland heeft op het moment al zo’n 5,5 miljoen vrijwilligers. Dat is een enorm potentieel. Met een beter systeem zou meer uit de inzet van al die vrijwilligers gehaald kunnen worden. Niet alleen met betrekking tot uitvoerende taken, maar ook op het gebied van management. Wij pleiten in het algemeen voor meer aandacht voor de groep ‘anders actieven’. Dat zijn mensen in een overgangsperiode tot aan het echte pensioen, zonder baan maar vrijwillig actief. Een bijkomend effect is dat het ook een vorm van statusverlies opvangt voor mensen die hun baan zijn kwijtgeraakt. Ook De Unie heeft bijna 20.000 senioren die zich hebben gebundeld als Anders actieven. Een ‘grey force’ van hoogopgeleide mannen en vrouwen die met hun kennis en werkervaring in het advies- en kaderwerk de ruggengraat vormen in onze vakorganisatie.” Op andere terreinen in het maatschappelijk leven zal de vergrijzing ook zijn invloed doen voelen. “Verschillende snelheden op wegen en voetpaden door grotere aantallen 45 km auto’s en elektrische rolstoelen, zullen leiden tot meer ergernis en ongelukken. De openbare ruimte is op dit moment nog niet optimaal ingericht op de vergrijzing. Die vergrijzing zal echter ook economische mogelijkheden opleveren. Denk aan recreatie en toerisme. Het kan voor de betrekkelijk welgestelde groep ouderen aantrekkelijker gemaakt worden hun vakanties in Nederland te houden. Ook zou het onderwijssysteem beter afgestemd kunnen worden op ouderen die weer willen gaan studeren.” A lgra: “Volgens de statistieken komen deze maand de eerste babyboomers in de AOW. Er zijn op dit moment circa twee miljoen mensen die een AOW-uitkering hebben. Over tien jaar zijn dat er bijna twee keer zoveel, bij een werkende bevolking die stabiel blijft. Dat betekent dat we met ongeveer zeven miljoen werkenden straks voor zo’n vier miljoen mensen in de AOW moeten zorgen. Dat is zorgelijk. Daarnaast is er nog een ander effect: mensen worden gemiddeld ouder. We moeten dus langer voor méér mensen zorgen.” Van werk naar werk “Verhoging van de AOW-leeftijd is niet leuk, maar lijkt onvermijdelijk. Wel moeten er bepaalde voorwaarden aan verbonden worden. In het pensioenakkoord staat dat de AOW leeftijd wordt verschoven naar 66 in 2020. Het verhogen van de AOW leeftijd zullen we om de zoveel jaar moeten herijken. Het standpunt van De Unie is ‘nee’, tenzij we actief ouderen in staat stellen om tot die hogere leeftijd door te werken door het verbeteren van arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden voor mensen boven 45 jaar. Je maakt bijvoorbeeld verplichtende afspraken met werkgevers om werknemers door middel van scholing vitaal te houden en om een netwerk op te bouwen om werknemers elders weer aan het werk te helpen. Wij noemen dat van werk naar werk. Uit onderzoek blijkt dat de kans van iemand van 45 jaar en ouder op een vergelijkbare baan als die hij of zij had, enorm afneemt. Overigens blijkt dat niet altijd terecht. Zo zijn ouderen bijvoorbeeld zeker niet vaker ziek dan jongeren, wel iets langer. Ouderen stappen ook niet snel over, omdat ze grote kans lopen om definitief buiten de boot te vallen als een nieuwe baan mocht mislukken.” Verhoging van de AOW-leeftijd is niet leuk maar lijkt onvermijdelijk Netwerk organisatie “De Unie vormt zich langzamerhand om tot een netwerkorganisatie van jong tot oud. Bijvoorbeeld met betrekking tot arbeidsmobiliteit kunnen gelijkgestemden ervaringen uitwisselen.” Dat kan overigens inmiddels al via de website van De Unie (www.unie.nl). Algra denkt dat het ook voor werkgevers interessant is als de werknemers lid zijn van De Unie.”Daaruit blijkt dat de werknemer in zichzelf wil investeren, voorzorgmaatregelen treft, een netwerk heeft en geïnformeerd en dus gewaarschuwd is.” • Rol overheid “Ook de overheid moet een rol spelen bij arbeidsmobiliteit, bijvoorbeeld in de vorm van loonsuppletie. Er moeten voor de werkgevers ook voordelen aan zitten. Ondernemers zouden bijvoorbeeld de 18 • April/mei 2011 Ouderenbeleid...

Het pensioenakkoord

Interactieve e-archief, deze catalogus of nieuwsbrief is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal publiceren van digitale studiegidsen.

Plannen voor de toekomst Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication