ALLES IN HET TEKEN VAN MALARIA DE OMWENTELING IN HET LEVEN VAN JULIA SAMUËL “Dit is Veronica...” Het werd talloze malen op karakteristieke zoetgevooisde wijze uitgesproken door het donkerharige boegbeeld van omroep Veronica: Julia Samuël. Haar carrière begon in de radiostudio maar haar bekendheid heeft ze te danken aan de jaren als omroepster bij Veronica. Ze was echter niet alleen jarenlang het gezicht van Veronica maar maakte en presenteerde ook vele programma’s zoals De Heilige Koe, de serie Veronica goes… en verschillende documentaires. A ls pas afgestudeerd kinderpsycholoog had Julia Samuël al een boodschap die zo breed mogelijk uitgedragen diende te worden: ze wilde kindermishandeling binnen het gezin uit de taboesfeer halen. Door haar werk voor Veronica kon ze een opleiding volgen aan Santbergen, de latere Media Academie, en maakte zij kennis met het fenomeen massacommunicatie. Het heeft haar sindsdien altijd geholpen bij het vragen om aandacht voor het goede doel en bij de uitvoering van haar plannen. Tijdens het maken van een televisieprogramma kwam Samuël (1959) voor het eerst in contact met David Robertson, die zich in Afrika inzette voor de strijd tegen malaria. “Het was een item voor De Heilige Koe”, herinnert ze zich. “Het ging over de Landrover Defender. De auto van David had een sticker met Drive Against Malaria. Later heb ik hem een jaar lang gevolgd voor een documentaire.” Ik kom terug met medicijnen, beloofde ze hem toen al. De confrontatie met de dodelijke ziekte, en met name de desastreuze gevolgen daarvan voor jonge kinderen, had zoveel impact op Samuël dat zij besloot Robertson te steunen door de Nederlandse tak van Drive Against Malaria op te richten. Sindsdien zetten zij zich samen met hart en ziel in om Drive Against Malaria tot een succesvolle hulporganisatie uit te bouwen. Ondernemer Julia Samuël heeft vele kanten en talenten. Weinig mensen weten dat Samuël ook een succesvol ondernemer is. Zo had zij tijdens haar televisietijd haar eigen productiebedrijf waarmee ze succesvol aan de weg timmerde. Ze maakte vele televisiecommercials voor 28 • december 2011/januari 2012 grote merken als Shell en Osborne-sherry. Al rond 1994 verdiepte zij zich in het gebruik van amalgaam als vulling voor tanden en kiezen. Behalve lelijk is het volgens Samuël slecht voor de gezondheid omdat het veel lood bevat. In de Verenigde Staten deed zij onderzoek naar oplossingen voor dit probleem en ontdekt dat daar al veel witte producten werden gebruikt die bovendien sterker en beter voor het lichaam zijn. Door doortastend optreden wist Samuël door te dringen tot de bekende Zwitserse hoogleraar tandtechniek dr. Brodbeck, met wie zij vervolgens in Amsterdam, Zuid-Afrika en op Curaçao drie Cosmetic Dental Institutes oprichtte. Door de verkoop van deze instituten in 2001 en 2006 werd Samuël fi nancieel onafhankelijk. “Er is helemaal niets mis met geld verdienen en ondernemen”, stelt Samuël. Tijdens haar televisiejaren kocht zij een knalgele Saab cabriolet, bijgenaamd ‘de banaan’. De open auto gaf haar het gevoel van vrijheid en onafhankelijkheid. “Eigenlijk best vreemd dat mensen zich toen afvroegen waar ik het van betaalde. De auto heb ik overigens nog steeds en heeft 430.000 kilometer op de teller.” In haar jeugd reisde Samuël al door landen als Afghanistan en Pakistan en kwam daar in contact met de armste bevolking. “Op die momenten ontdek je dat het leven draait om overleven. Maar als je in barre omstandigheden toch gelukkig kunt zijn dan heb je echt een talent. Ik heb daar grote bewondering voor. Met geld koop je onafhankelijkheid en kun je de wereld ingaan, maar in Afrika waar niets vanzelfsprekend is voel ik me pas echt rijk. Dat heeft te maken met het pure, het oergevoel. Hoe vreemd het ook mag klinken, het zien van armoede verrijkt. Het leert relativeren en leert mij Uniek
De omwenteling in het leven van Julia SamuëlHeeft u een publicatie, youcanflip of digi-gidsen? Gebruik Online Touch: uitgave digitaal bladerbaar maken.
Persoonlijke ontwikkeling Lees publicatie 10Home