‘Ga op zoek naar je passie en kijk of je daar iets mee kunt binnen je baan of desnoods ergens anders binnen het bedrijf’ Testen Om de bevlogenheid te meten, maakt 365/Arboned gebruik van diverse wetenschappelijke tests (scans). Deze tests zijn heel anders opgebouwd dan de bekende medewerkerstevredenheidsonderzoeken (MTO’s) waarbij vooral de perceptie van medewerkers ten opzichte van de organisatie wordt gemeten. “Wij hebben eens een organisatie onderzocht waar de werktevredenheid op 80 procent lag, terwijl de helft van het personeel het liefst zo snel mogelijk een andere baan wilde hebben. Uit metingen bleek dat slechts 3 procent van het personeel bevlogen was. Zoiets moet je als organisatie voor zijn. Als je dat niet doet, kun je er bijna zeker van zijn dat het ziekteverzuim in de nabije toekomst zal toenemen. Vandaar dus dat ik ‘tevredenheid’ altijd een lastig begrip vind. Iemand kan ergens beginnen met werken en enorm bevlogen zijn, maar gaandeweg die bevlogenheid verliezen. Hij of zij zal dan z’n doelen naar beneden gaan bijstellen om ‘tevreden’ te blijven. Op die manier haal je nooit het beste uit jezelf. Dat is niet goed voor je eigen welzijn, maar ook niet voor het bedrijf. Die 90 procent tevredenheid bij werkend Nederland staat niet in verhouding tot het ziekteverzuim, de arbeidsongeschiktheid en de stakingen die er zijn.” Wees eerlijk Om bevlogenheid te stimuleren, is er volgens Schaufeli een aantal vuistregels. “Allereerst moet je onderscheid maken: je kunt er zelf wat aan doen, je baas kan er wat aan doen en de organisatie kan er wat aan doen. Wat kun je zelf doen? Wees eerlijk tegenover jezelf. Vraag je af: vind ik het nog leuk wat ik doe of zou ik liever wat anders doen? Ga op zoek naar je passie en kijk of je daar iets mee kunt binnen je baan of desnoods ergens anders binnen het bedrijf. Probeer de dingen die je leuk vindt te maximaliseren en tracht dat in je baan te boetseren: job crafting heet dat. Het is belangrijk om het op tijd te signaleren en niet te wachten tot je uitgeblust bent of, erger nog, een burn-out krijgt. Als je dat een stap voor bent, sta je veel meer open voor verandering en ben je bovendien ook veel aantrekkelijker voor bijvoorbeeld een ander team. Probeer positief te denken: is je glas halfvol of halfleeg? Het is een trucje, een techniek die sommige mensen van nature al goed afgaat, maar zoiets kun je ook leren. Verder heeft het te maken met het sociale aspect binnen je werk: wees vriendelijk, hulpvaardig en aardig. Als je complimenten geeft, kun je complimenten terug verwachten. Vier samen de successen. Als er een opdracht wordt binnengehaald, kun je zeggen: ‘wat fijn’, en weer doorgaan met het werk, maar je kunt er ook even bij stilstaan en het met elkaar even vieren. Op die manier werk je actief aan een positief sociaal klimaat binnen je bedrijf.” Ook bedrijven kunnen zich veel actiever inzetten om de bevlogenheid van de werknemers te stimuleren, meent Schaufeli. “Vaak heeft het ook te maken met ontwikkelingsmogelijkheden. Na een jaar of vier, vijf, hebben mensen het wel een beetje gezien in hun baan. Het is fijn als een bedrijf daarbij stilstaat en dat constateert, en kijkt wat voor mogelijkheden er zijn voor hun werknemers. Waarbij ze de vraag stellen: wat vind jij belangrijk in deze fase van je leven en op welke manier kunnen we dat binnen ons bedrijf invullen? Proactief kijken naar de mogelijkheden en er op tijd bij zijn.” Het zou volgens Schaufeli veel meer binnen het strategisch beleid van een HR-afdeling moeten worden ingebed. “HR-afdelingen zijn hier over het algemeen te weinig mee bezig. Het zou goed zijn als ze zich meer richten op duurzame inzetbaarheid van mensen, waarbij die bevlogenheid dus aan de orde komt. Bij grotere bedrijven gebeurt dat soms wel, maar kleinere bedrijven hebben daar vaak geen mankracht voor. Gelukkig kun je dan ook externe hulp inschakelen. Het is in elk geval belangrijk, voor zowel de werknemer als het bedrijf, om die bevlogenheid te creëren op de werkvloer. Uiteindelijk worden alle partijen er beter van.” • Wie is 365? 365 bouwt voort op twintig jaar expertise in de bedrijfsgeneeskunde, zakelijke dienstverlening en HR-consultancy. Bij de organisatie werken ruim 1400 professionals aan het verbeteren van duurzame inzetbaarheid, waarbij de dienstverlening is getoetst aan en gebaseerd op een wetenschappelijk fundament. Vanuit drie pijlers, 365/ArboNed, 365/ KeurCompany en 365/Zin, wordt gewerkt met een integrale aanpak aan de duurzame inzetbaarheid van mensen. 365 richt zich hierbij op inzetbaar worden en blijven tot het verbeteren van de inzetbaarheid. Meer informatie: www.365.nl • september/oktober 2012 39 33 Pagina 32
Pagina 34Heeft u een reclamefolder, issuu of internet artikelen? Gebruik Online Touch: krant online uitgeven.
Hoe trekken we de economie weer vlot: met verandering of verbetering? Lees publicatie 11Home