DENKEN OVER HEDENDAAGS ONDERNEMERSCHAP ‘ HARD WERKEN IS NIET ALTIJD EFFECTIEF’ JEROEN BUSSCHER: E Jeroen Busscher ‘Pas bij de derde e-mail ga ik eens lezen wat eigenlijk de vraag was’ 34 28 op z’n donder als hij dat niet deed. Tegenwoordig hebben we het over kenniswerkers, of professionals. Regeltjes, bemoeizucht en betutteling zijn uit den boze. Maar wat is dan precies de taak van de ondernemer als het om zijn werknemers gaat? Coachen? Faciliteren? Meewerken? Jeroen Busscher is consultant cultuurverandering en docent creatieve processen aan de HKU. En hij publiceert onder meer in de Volkskrant. Begonnen als beeldend kunstenaar en theatermaker gaf hij daarna tien jaar lang leiding aan Malgil, het prijswinnende adviesbureau voor organisatiecultuur. In zijn boek Turbomanagement laat hij helder zien wat een ondernemer niet moet doen en plaatst daartegenover tevens wat een ondernemer juist wél moet doen. Coachend leiderschap wordt bijvoorbeeld heel vooruitstrevend gevonden, maar Busscher stelt dat het beter is als we elkaar gaan vertrouwen. Het geven van complimentjes blijkt uit den boze, belangrijker is het creëren van werkelijke interesse. Zo haalt Busscher menig hedendaags managementcliché onderuit en introduceert hij nieuwe, concrete do’s and don’ts. Hij concludeert bijvoorbeeld dat het goed is om als ondernemer eens wat meer te laten en minder te doen, dus luier te worden. We maken ons veel te druk over dingen waar niemand wat mee opschiet. Er is namelijk geen relatie tussen inspanning en goed leiderschap. Busschers excentrieke tips aan ondernemers over het beter besteden van hun energie mogen dan onconventioneel zijn, ze zijn wel toegankelijk en zeer bruikbaar. O • september/oktober 2012 Tekst: Paulette Groenewold Passie, power en prestatie zijn doorgaans de sleutelwoorden voor succesvol ondernemen. Denken we. Maar volgens Jeroen Busscher, succesvol ondernemersgoeroe, mogen slim werken en je tijd effectief gebruiken zeker niet ontbreken in dit rijtje. Verder heeft hij extreem ongewone tips, die de moeite waard zijn om eens nader te onderzoeken. ndernemers willen tegenwoordig dat medewerkers initiatief nemen en zelf denken. Dat ze klantgericht, creatief en zelfs ondernemend zijn. Twintig jaar geleden was dit hoogst ongewoon. Toen bedacht de baas wat iemand moest doen en gaf hem Foto: Diederik de Klerk Pagina 27
Pagina 29Interactieve web jaarverslag, deze spaarprogramma of jaarverslag is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal op uw website plaatsen van e-publicaties.
Hoe trekken we de economie weer vlot: met verandering of verbetering? Lees publicatie 11Home