Investeren in het spoor De komende jaren investeren NS en ProRail in een structurele verbetering van het spoor. Zo wordt het proces van de zogenaamde bijsturing van treinen bij storingen door NS en ProRail fundamenteel herzien. Voor de korte termijn neemt ProRail maatregelen die onder andere de hersteltijd van storingen aan de infrastructuur moeten verkorten. Onderhoudsploegen worden beter geïnstrueerd en centraler gestationeerd, evenals bijvoorbeeld reservematerialen. Het gaat om de drukke knooppunten Utrecht, Amsterdam en Schiphol. “Een les van afgelopen winters is meer paraatheid om verstoringen sneller op te lossen. Het is belangrijk dat er goed met alle partijen binnen de gehele spoorsector wordt samengewerkt”, aldus Paul Dirix, directeur operatie van ProRail. NS test deze winter een nieuw systeem voor het geautomatiseerd herplannen van honderden personeelsleden na een grote storing. Deze winter worden treinen bij sneeuw verder voorzien van een soort teflon laag die het aankoeken van ijs onder treinen moet voorkomen. Wissels en wisselverwarmingen krijgen 100 procent aandacht en worden waar nodig vernieuwd. Daarnaast zijn tientallen extra machinisten en conducteurs beschikbaar op winterse dagen en zijn procedures aangescherpt. Verbeteringen Sinds 9 december kunnen reizigers gebruikmaken van de Hanzelijn, een 50 kilometer lange nieuwe spoorlijn tussen Lelystad en Zwolle die Noord-Nederland verbindt met de Randstad en waaraan ProRail zes jaar heeft gewerkt. - Er zijn zeven nieuwe stations vanaf 9 december klaar voor gebruik, namelijk Dronten, Kampen-Zuid, Hoevelaken, Halfweg-Zwanenburg, Almere Poort, Hengelo Gezondheidspark en Groningen-Europapark. - Verder zijn complete stukken spoor, bovenleidingen en seinen op het traject Schiphol, Amsterdam-Sloterdijk en Duivendrecht vernieuwd en wordt spooruitbreiding tussen Schiphol en Lelystad voorbereid. - Onder het spoor in Boskoop wordt gewerkt aan een nieuwe fiets- en voetgangerstunnel. - Het spoor rond Utrecht wordt verdubbeld zodat hier in de toekomst meer treinen kunnen rijden. - Extra onderhoud aan het spoor tussen Weesp en Almere. Uit voorzorg vaker dienstregeling aanpassen NS en ProRail willen betere beheersbaarheid van het treinverkeer en meer voorspelbaarheid voor de reiziger in elk seizoen. Michael Haightin, woordvoerder van Prorail: “Wij gaan uit voorzorg vaker een aangepaste dienstregeling rijden bij de verwachting van sneeuw en vorst. Op een aantal trajecten in de brede Randstad rijden treinen dan om het halfuur in plaats van om het kwartier. Daarmee blijft het treinverkeer langer stabiel en de reisinformatie actueler.” Met een aangepaste dienstregeling moet een stapeling van problemen worden voorkomen. Een meerjarig programma van NS, ProRail en het ministerie van Infrastructuur en Milieu moet verder zorgen dat het spoorsysteem beter bestand is tegen grootschalige verstoringen. Ingrid Thijssen, directeur NS-Reizigers: “Bij een aangepaste dienstregeling wordt in de Randstad naar halfuurdiensten in plaats van kwartierdiensten gegaan. Twee in plaats van vier treinen per uur betekent minder kans op opstoppingen doordat ProRail meer ruimte heeft om verstoringen op te lossen en NS en ProRail de logistieke puzzel van honderden treinen beter kunnen beheersen.” Bij inzet van de aangepaste dienstregeling worden 4300 van de 5200 reguliere treinritten gereden (= 82 procent 24 • december 2012/januari 2013 van de treinen). Er verandert niets in de provincies Friesland, Groningen, Drenthe en Zeeland. Wat betekent dit voor de reiziger? Een aangepaste dienstregeling wordt door NS en ProRail in principe slechts voor een of enkele dagen gereden. Dit wordt altijd de dag van tevoren aangekondigd via NS.nl, de reisplanners, e-mail en de sms-alert. Het is raadzaam voor vertrek de reisplanner te raadplegen voor de meest actuele stand van zaken op het spoor. Omdat het door inzet van minder treinen in de trein drukker kan zijn, worden treinen zoveel mogelijk verlengd. Dat geldt deze winter ook voor stoptreinen. Op sommige trajecten moet iets vaker worden overgestapt. Het nieuwe werken en het effect op de infrastructuur Slim Werken Slim Reizen 65 procent van de werknemers bepaalt graag zelf wanneer hij of zij werkt. Daarnaast vindt 48 procent het belangrijk om ook de werkplek zelf te bepalen. Veel bedrijven vullen het nieuwe werken in als plaatsonafhankelijk werken met flexibele werkplekken. Slim Werken en Slim Reizen dus. Welk effect heeft dit op het openbaar vervoer, op het milieu, op het bouwen van kantoorgebouwen en op de situatie op de weg, kortom op onze infrastructuur? En hoe ziet dit effect eruit wanneer deze trend in de toekomst, zoals het er nu uitziet, in verhoogde mate doorzet? Slim Werken Slim Reizen betekent dat je slim omgaat met mobiliteit en werk. Je werkt plaats- en tijdonafhankelijk. Minder mensen in de file, minder uitlaatgassen. Bedrijven hebben minder kantoorruimte nodig. Zomaar enkele effecten van het nieuwe werken op de infrastructuur. Effecten die, gezien de groeiende behoefte aan tijd- en plaatsonafhankelijk werken, naar verwacht alleen nog maar zullen toenemen. Flexibel keuzes kunnen maken “Slim Werken Slim Reizen betekent dat je slim omgaat met mobiliteit en werk”, aldus Wim Slabbertje, secretaris van het platform ‘Slim Werken Slim Reizen’. “Soms is het slim om met de auto te gaan, maar op andere momenten is het openbaar vervoer handiger, of wellicht de fiets. En als je geen afspraken hebt kun je thuis werken of op een ‘derde werkplek’ elders, bijvoorbeeld in een videoconferencingruimte die steeds vaker op locaties wordt ingericht. En als je pas om elf uur ’s ochtends je eerste afspraak hebt, kun je ervoor kiezen om eerst thuis te werken en pas na de spits naar kantoor te gaan.” Wat voor effect heeft deze nieuwe manier van werken op de infrastructuur? Wim Slabbertje: “Er is in de regio ArnhemNijmegen een evaluatieonderzoek gedaan naar allerlei maatregelen op het gebied van mobiliteitsmanagement. Daaruit is naar voren gekomen dat het flexibel omgaan met werktijden en werkplekken invloed heeft op het aantal kilometers dat wordt gereden en op het rijden tijdens de spits. De filedruk is hierdoor zeker afgenomen. Wat betreft kantoorgebouwen zie je dat er onder invloed van tijd- en plaatsonafhankelijk werken minder bedrijfspanden worden gebouwd en dat nieuwe gebouwen anders worden ingericht en worden geplaatst, op OV-vriendelijke locaties. De NS houdt hiermee rekening door extra treinen in te zetten tijdens de spits.” Mede door de economische crisis is de behoefte aan deze nieuwe vorm van werken zeker aan het toenemen en zullen de effecten hiervan op de infrastructuur in de toekomst steeds duidelijker merkbaar zijn. • Pagina 23

Pagina 25

Scoor meer met een online winkel in uw folders. Velen gingen u voor en publiceerden uitgaves online.

Feiten checken en vooruitkijken Lees publicatie 1Home


You need flash player to view this online publication