Verhogen maximumsnelheid Verkeersminister Schultz kondigde in november 2011 aan dat op 60 procent van de wegen de snelheid omhoog zou gaan naar 130 kilometer per uur. Het CDA wilde dat de minister eerst zou gaan investeren in aanpassingen voor de verkeersveiligheid. Perå 1 september werd deze belofte deels waargemaakt. Vanaf dat moment steeg de snelheid op 45 procent van de snelwegen naar 130 kilometer per uur. Zo’n 10 procent loopt vertraging op. Daar zal de snelheid pas later omhooggaan. De Tweede Kamer blokkeerde de plannen van minister Schultz omdat de snelheidsverhoging op sommige wegen extra geld zou gaan kosten vanwege de luchtkwaliteit. Op die wegen, en dat is 68 kilometer snelweg, gaat de maximumsnelheid niet omhoog naar 100 of 130 kilometer per uur. Het gaat om de volgende snelwegen: A2 (Vinkeveen-Leidsche Rijn Tunnel) A2 (Oudenrijn-Nieuwegein) A12 (Gouwe-Reeuwijk) A12 (Woerden-Oudenrijn) A12 (Oudenrijn-parkeerplaats de Forten) A20 (Kleinpolderplein-Rotterdam-Centrum) A27 (Lunetten-Houten) A27 (Everdingen-Lexmond) Het ministerie van Infrastructuur onderzoekt van nog ruim 300 kilometer weg of het daar eveneens onveilig zal zijn om zonder aanpassingen een verhoging in te voeren. Het onderzoek is nog bezig, mogelijk gaat de voorgenomen snelheidsverhoging dus op meer plekken niet door. 500 miljoen voor weg en spoor in 2015 Het kabinet heeft in het vorige regeerakkoord afgesproken dat vanaf 2015 € 500 miljoen per jaar extra wordt uitgeven aan wegen en spoor. Dit is nu naar beneden toe bijgesteld naar 250 miljoen. Van de oorspronkelijke 500 miljoen zou in 2013 100 miljoen extra worden uitgegeven, in 2014 200 miljoen. Vanaf 2015 zou de extra investering dan structureel 500 miljoen per jaar hebben moeten bedragen. Wat er nu gebeurt met de Ring Utrecht, Holland Rijnland, Ruit Rotterdam, A10 Zuidas en de spooraansluiting Maasvlakte 2 is vrij onzeker. Halbe Zijlstra, fractievoorzitter van de VVD, zei het treffend: “Je kunt alleen wegen aanleggen als er geld is.” Investeren in infrastructuur kwestie van keuzes Volgens het ministerie van Infrastructuur en Milieu zijn geen specifieke wegen of spoorlijnen te benoemen die in de nabije toekomst zullen worden aangelegd. Elk halfjaar behandelt de Tweede Kamer het zogenoemde MIRT-programma (de meerjarenplanning voor infrastructuur in Nederland) dat op Prinsjesdag wordt gepresenteerd. Wanneer het bedrag van thans 250 miljoen euro volledig aan de infrastructuurbegroting is toegevoegd, verandert de beoordeling van deze belofte. Op dit moment is niet duidelijk waarover het bedrag wordt verdeeld. Er zullen scherpe keuzes gemaakt moeten worden, want de financiële middelen zijn geringer dan in voorgaande jaren. Als die extra 250 miljoen euro er komt, wordt er dan ook gericht geïnvesteerd in het verbeteren van de mobiliteit in regio’s die cruciaal zijn voor de Nederlandse economie, zoals mainports, brainports en greenports. PPS-projecten huisvesting en infrastructuur zijn belangrijk voor de samenleving, maar kosten geld. Via publiek-private samenwerking (PPS) werken de rijksoverheid en bedrijven samen aan bouw en beheer van bijvoorbeeld wegen, scholen en ziekenhuizen. Met PPS wil het Rijk goede projecten realiseren tegen een marktconforme prijs. Bedrijven voeren uit, het Rijk regisseert. Minister Schultz wilde vorig jaar al vaart maken met publiek-private samenwerking. “Nu geen gezeur meer over een langzame start, geen reden meer om te twijfelen”, zei zij bij het uitreiken van de PPS-awards. Volgens Schultz heeft publiek-private samenwerking ‘meerwaarde’. Dergelijke projecten hebben tot nu toe 10 tot 15 procent winst opgeleverd ten opzichte van normale contracten, aldus het ministerie. Omgerekend gaat het om een bedrag van 700 miljoen eur. Het vorige kabinet-Rutte wilde besparen door publiek-private samenwerking in te zetten voor infrastructuur, maar dan moeten de projecten wel van start gaan. Of dit alsnog gebeurt is, gezien de bezuinigingsplannen van Rutte 2, nog maar de vraag. Openbaar vervoer Verbeteringen openbaar vervoer Voor reizigers met het openbaar vervoer is het uiteraard belangrijk om te weten wat de politieke partijen met het openbaar vervoer willen, maar nog belangrijker: wat kunnen zij deze winter van NS en Prorail verwachten? • december 2012/januari 2013 Slim werken, slim reizen

Pagina 24

Interactieve emagazine, deze drukwerk of clubblad is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het naar een digitale publicatie converteren van digi verenigingsbladen.

Feiten checken en vooruitkijken Lees publicatie 1Home


You need flash player to view this online publication