De kracht van het individu

‘De consument streeft naar meer macht en laat zich echt niet meer bedotten’ aan nog veel grotere ellende, door ingrijpen van de staat. De DSB-bank ontplofte (hoewel de kredietcrisis hier niet als oorzaak voor aangewezen kan worden) en Balkenende 4 viel te langen leste. Het fenomeen ‘woekerpolis’ werd als voor de crisis een dagelijks onderwerp op tv en raakte (en raakt nog...) vele honderdduizenden Nederlanders. Ook het waardevaste pensioen bleek niet waardevast... En of het alle-maal niet genoeg was, ging ook ons rotsvaste geloof in de kerk op de helling. Bleken er ineens duizenden jongens en meisjes ‘in naam van God’ te zijn misbruikt. “De wereld ging op z’n kop,” zegt Wim Brouwer, senior Belangenbehartiger Collectief. “Niet alleen op financieel, maar zeker ook op sociologisch gebied. ‘De man van de bank’ werd door de consument gezien als een graaier. De discussie over de exorbitant hoge bonussen van de bankdirecties had zelfs een negatief effect op de bankbedíende. Alsof de medewerker achter de balie het geld van de consument in eigen zak stak en een lange neus maakte naar diezelfde consument! Triest!” Rog. “Niet alleen door de bank of de verzekering, maar zelfs op microniveau wordt hij mondiger. Je laat je niet meer door de assistente van de huisarts afschepen met ‘doe er maar een beetje slaolie in’ als je desperaat, vijf minuten voor sluiting van de praktijk aan de telefoon hangt met een van de oorpijn gillend kind op de achtergrond. Net als bij de arbeidsverhoudingen die Unie-leden hebben met hun werkgevers, zijn dit soort relaties gebaseerd op vertrouwen. Als de werkgever de medewerker vertrouwt, mag van de medewerker de verantwoordelijkheid worden verwacht die bij zijn vak hoort. Elke verantwoordelijke medewerker heeft het beste voor met zijn klanten. Daar mogen exorbitante bonussen op basis van perverse prikkels geen rol in spelen. Met het vertrouwen komen overigens ook nieuwe bevoegdheden en vrijheid van handelen. Net als de doktersassistente mag de bank niet meer bedillerig zijn. We krijgen zo langzamerhand nieuwe vaste waarden.” De heren Rog en Brouwer hebben hun handen vol aan het vaststellen van de nieuwe waarden, die uiteindelijk moeten leiden naar de oplossing en het herstel van het vertrouwen. “Te beginnen met het provisieprobleem,” zegt Brouwer. “De bestaande en vaak ondoorzichtige provisies op complexe verzekeringsproducten mogen voortaan niet meer. Verzekeraars moeten heldere en transparante verdienmodellen laten zien en dat werkt door in de beloningssystemen van de werknemers in de verzekeringsbranche,” zegt Brouwer. “Maar voor de weggevallen oude vaste waarden schittert er een uitdagend substituut aan de horizon: de kracht van het individu, die een andere levensinstelling heeft geadopteerd. Je kiest vandaag dit, en morgen weer wat anders. Dat is trouwens precies wat wij doen bij De Unie: wij bieden het individu ruimte binnen het collectief. Maar wel met nieuwe waarden als gelijkwaardigheid en een open dialoog, met borging van de individuele vrijheid!”, vult Rog aan. Dan nu maar eens concreet naar de oplossing... Hoe kan het geschade vertrouwen in banken, overheid, verzekeringen én de kerk (hierbij moet worden aangemerkt dat De Unie vanuit zijn visie geen politieke voorkeur of geloofsovertuiging heeft) op z’n snelst worden hersteld? Rog: ‘Door de consument te leren kritischer en mondiger naar bedrijven te laten zijn. Gelukkig heeft het internet al gezorgd voor transparantie. Verder geloven wij heilig in duurzaamheid, ook op het gebied van arbeidsrelaties. Noem de manier waarop je werkt en denkt daarbij ‘het Nieuwe Werken’. Maatschappelijk verantwoord ondernemen van de werkgevers leidt naar een andere horizon en levert nieuwe waarden op. En als je daarbij de consument meer macht geeft (hij is soms consument en dan weer werknemer namelijk) en hem weer centraal stelt, komen kernwaarden als authenticiteit weer terug. De persoonlijke adviezen worden weer belangrijk en de muur tussen de bank (of de verzekeraar) en de consument wordt langzaam afgebroken. Er zijn zelfs nu al verzekeringen waarbij je bij verlies van je zonnebril op wintersport geen bonnetje meer hoeft in te leveren.’ • Veroorzaker van crisis Tot op de dag van vandaag is het droevig gesteld met het consumentenvertrouwen. De metingen zijn van diverse aard, maar wijzen allemaal in dezelfde richting. Hoewel, zo dramatisch als het was tijdens het hoogtepunt van de crisis is het niet meer. Ondanks de grote klappen die er zijn gevallen in het MKB. Wel worden de banken unaniem aangewezen als veroorzaker van de stagnatie in de economie en uiteindelijk als grote schuldigen van de economische crisis. “Het herstel gaat heel langzaam,” weet Erwin Rog, die ook Senior Belangenbehartiger Collectief is. “Het lijkt erop dat de ergste storm is gaan liggen en dat onze leden werkzaam in de financiële sector weer de waardering krijgen die ze verdienen.” Maar aan de nadelen van de crisis kleven ook voordelen, zover is duidelijk. “Elk nadeel heb z’n voordeel’, je kent die Cruijffiaanse uitdrukking wel. De consument heeft meer macht en laat zich echt niet meer bedotten,” meent Dus over 10 jaar zijn...? ‘De machtsverhoudingen veranderd, is de muur afgebroken en krijgt loyaliteit een andere betekenis,’ weet Wim Brouwer. ‘Je zult als bedrijf door de consument overal en altijd worden gemeten. Er zullen ook nieuwe vormen van zorg komen. Een 24 uurs praktijk voor huisartsen bijvoorbeeld. En banken zullen – net als de winkels in de winkelstraat – op zaterdag open zijn. De Unie borgt het behoud van het medewerkerbelang en ‘zelfroosteren’ wordt het toverwoord. Laten we zeggen dat het verduurzamen van de individuele kracht dan de toverformule is!’ 42 • April/mei 2011 De kracht van het individu

Pagina 43

Voor verenigingsbladen, online maandbladen en reclamefolders zie het Online Touch CMS beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een web winkel in uw presentaties.

Plannen voor de toekomst Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication